Despre cum alegem joburi pe care le uram
octombrie 17, 2006
Pentru ca urasc publicitatea. O urasc cu pasiune. As interzice-o si as executa-o in public. E parsiva, te imbie cu mitul “ideilor geniale”, te imbata, te mangaie, si la final te plesneste cu brieful peste ochi si iti arunca gandurile intr-un cos de plastic (nu de baschet). Un cos destinat ambalajelor de la tigari si ciocolata.
Pentru ca nu exista idei geniale. Exista doar tigara din mana, din care ai uitat sa mai tragic, cu scrumul Pink Floydian de cel putin doi centimetri, pe care nu il rastorni niciodata – pentru ca ai uitat sa te misti. Sondezi mental prin amintiri, te joci cu sinapsele, cauti, cauti, cauti… Apoi privirea , din nou si din nou, linge brieful, de sus pana jos, pe o parte si pe alta, ca un caine ce cauta un deget care sa il mangaie, macar un deget din intreaga mana ce nu stie decat sa ii dea bobarnace brutale.
Si gasesti! Rasufli! Scuturi scrumul pe tine! Si scrii. Scrii si zambesti. La fel iti zambeste si directorul de creatie, pentru ca el iti aproba conceptul doar pentru a pica de “baiat de treaba”, caci el stie ca cei de la client service isi rod unghiile de nerabdare sa te pocneasca in moalele capului cu personalitatea brandului. Sau poate vor opta pentru metoda si mai sadica, si mai malefica, de a lasa clientului placerea de a stramba din nas in timp ce tu iti rupi degetele de nervi. Necontractat. Si o iei de la capat.
Ce spuneam? A, da, ca urasc publicitatea… dar nu am de ales- nu intotdeauna ai norocul de a-ti alege jobul. Uneori jobul te alege pe tine. Eu am fost aleasa. Am fost? Chiar am fost?…
octombrie 20, 2006 la 9:46 pm
mda, imensa majoritate a spoturilor de la noi sunt mediocre (eufemistic vorbind). din cand in cand insa sunt si idei faine si care au si realizare rezonabila.
cu ultimul paragraf nu sunt de acord. te tine cineva cu forta in publicitate? sau la firma respectiva? da, sigur, salariu, cheltuieli, obligatii. dar daca doar pentru bani stai, atunci nu mai ai dreptul sa te plangi.
octombrie 21, 2006 la 3:34 pm
mai e si alta chestie- de exemplu sa NU STII sa faci altceva. sau ma rog, sunt studenta la regie de film… adica zero.
octombrie 21, 2006 la 8:27 pm
de ce zero?
uite, citind ce spui si mai ales ultimul comentariu, cred ca voi scrie totusi pe blogul meu ce vroiam sa scriu de ceva vreme, dar nu mi-am invins lenea sectoriala. anume despre ceea ce suntem (sau nu) in afara meseriei/profesiei.
de ce ai ales regia de film? a fost prima optiune sau ai alunecat?
octombrie 21, 2006 la 8:29 pm
a fost prima si unica optiune. nu vroiam sa fac altceva. la un moment dat insa, intrat in bransa, iti dai seama ca nu ai absolut nici o sansa. asa ca te reorientezi catre cea mai apropiata chestie. si anume, in cazul meu, publicitate.
poate o sa scriu un post despre chestia asta. astept si postul tau- e o problema de discutat.
octombrie 21, 2006 la 8:33 pm
hmm, problema de sansa e intr-adevar acuta in Romania de azi. desi peste tot se pune problema competitivitatii, la noi, ea poate fi suplinita de bani. multi, multi bani.
inteleg ca mergi inainte cu regia?
octombrie 21, 2006 la 8:35 pm
merg inainte in masura in care pot. adica pe undeva sunt perfect constienta ca filmul de anul asta (aka filmul de licenta) e foarte posibil sa fie ultimul pe care il fac.
octombrie 21, 2006 la 8:39 pm
pai in publicitate ce faci? copywriter? credeam ca faci macar asistenta la filmarea unui spot.
octombrie 21, 2006 la 8:41 pm
copywriter din pacate. e mai complicat sa ma bag in productie. si evident sunt bani mai putini. bine, momentan sunt proaspat demisionata (pentru a nu-stiu-cata oara) si back to freelancing. Editare video. Fiecare se descurca cum poate.
octombrie 21, 2006 la 8:46 pm
aaaah, ce bine ca te-am prins. eventual poate pe un mail, daca nu vrei sa spui public, ce imi sugerez sa folosesc ca soft de editare video. am o camera DV si inca nu am dat peste ceva care sa ma multumeasca.
alta intrebare care poate fi retorica. ne poti spune daca am vazut sau citit ceva la care ai lucrat?
eu nu vad sirul de demisii ca ceva anormal. traim din pacate inca in mentalitatea potrivit careia e mai buna o slujba prost platita, dar stabila, decat una bine remunerata, dar instabila, daca nu iti faci treaba.
octombrie 21, 2006 la 8:49 pm
adobe premiere pro. captura pe firewire. premiere-ul e ceva mai complicat decat avidul sau chestii din astea, dar merita sa il inveti.
Am mai avut filme pe la dakino, anonimul, cinema iubit. In publicitate- vezi ce s-a facut pe la Volkswagen si Stalinskaya. Nu ma laud cu nimic din pacate.
octombrie 21, 2006 la 8:54 pm
mersi de raspuns. nu stiu daca ma tine computerul pentru premiere, dar mai incerc.
de ce nu presa in loc de publicitate?
octombrie 21, 2006 la 9:06 pm
pentru ca eu gandesc vizual. cred ca e un pic deformare profesionala. publicitatea e (indiscutabil) mai vizuala decat presa.
octombrie 21, 2006 la 9:12 pm
ar fi prea facila replica “si televiziunea e presa”, asa ca poti considera ca nu am spus-o.
)
da, din pacate, artele vizuale la noi se limiteaza la televiziune si publicitate. mai exista si scenografia, artele neconventionale, dar din alea greu traiesti.
uite, cu toata nebunia asta cu creditul cu buletinul, am si eu o idee de spot.
intra un cetatean intr-o banca, batzaindu-se pe picioare, pe care si le tine strans apropiate. il intampina un functionar, care il intreaba “cu ce va putem ajuta?”. el spune, un pic rusinat: “stiti, am si eu o nevoie! mai personala, asa…”. la care functionarul replica zambind: “ati nimerit la fix. va putem da un credit!”
e o gluma, dar din pacate reflecta starea advertisingului din Ro
octombrie 21, 2006 la 9:36 pm
din pacate ai mare dreptate cu gluma.pe de alta parte, privind spotul obiectiv, iti spun ca ai avea sanse ca vreun director de creatie de pe la vreo agentie trendy chiar sa ti-l aprobe
- banuiesc ca ai vazut reclamele cu “puiul gatit nu dauneaza sanatatii”…
De televiziune nu prea se pune problema. Sunt mult prea putini regizori (cu studii) in televiziune. Nici nu e nevoie de ei acolo. Intr-o televiziune de regula “realizatorul” e si regizor si scenarist- si la baza jurnalist. In plus, nici nu mi-ar placea in teve.
octombrie 21, 2006 la 10:00 pm
de ce neaparat in teve la noi? UE e aproape, US un pic mai colea. sau esti contra plecarii din tara?
cat despre spot, promit ca nu e luat din alta parte (cum e cel nou de la Zapp) si astept cereri pe adresa redactiei. nu iau comision mare.